Bergen og Oslo Taxi får full score

TaxiskiltVed bestilling av maxitaxi her en dag så endret tonen til telefondamen seg skremmende fort da ordet «rullestol» ble nevnt: – da må du snakke med avdelingen for spesialtransport, ring tilbake på dagtid, sa hun kontant!
Og der satt jeg igjen med følelsen av å være en smittebefengt pakke som de beklageligvis er tvunget til å transportere fra a til b.

Ikke som en viktig kunde, som skal ytes service, i det jeg har planer om å kjøpe tjenestene deres.

Jo, Bergen Taxi treffer godt innenfor målgruppen trengende, og holdningsarbeidet de bør i gangsette kan godt være IL-ideologien og de tre AV-ene. Deretter kan de jo lese seg opp på kundeservice.

Et annet eksempel er Oslo Taxi, iflg dem så koster den første kilometeren taxitur for en utenbys person i rullestol kr 325,-, mens «Hansen» må ut med kr 106,-.

Joda, hinsides prising gir selvsagt effektiv siling av kunder!

Vi får se om LDO finner at drosjenæringens praksis i Oslo er brudd på diskrimineringsloven.. Klage er sendt – Likestillings- og diskrimineringsombudet.

Forfatter: Kirsti Cath Dahle

Ikke lenger blant oss - Hvil i fred - Kirsti Cath hadde 20 års erfaring som arbeidsleder for sin egen BPA-ordning. Dahle hadde dessuten, som en av få i Norge, selv arbeidsgiveransvaret for sine personlige assistenter. Hun hadde derfor en unik dobbelkompetanse som kunne viderebringes kursdeltakere. Dahle hadde en tilknytning til Independent Living-bevegelsen som fikk sitt inntog i Norge på 90-tallet. Kirstis tidligere kollega, og nære venn, Bente Skansgård, fikk med seg Norges Handikapforbund og (daværende) Sosialdepartementet til å prøve ut BPA-ordningen som et prosjekt for funksjonshemmede som ønsket mer styring i eget liv. Prosjektet ble evaluert som svært vellykket, og Kirsti Caths tidligere arbeidssted «Uloba» ble til som et samvirke for og av funksjonshemmede selv. Kirsti var fra 2009 gründer av BPA-leverandørfirmaet «OptimalAssistanse» med slagordet «– Din nøkkel til frihet». Dahle var opptatt av at BPA er et frigjøringsverktøy, men dessuten også svært engasjert i vilkårene til assistentene. I våre kurs opplever vi å ha et utfyllende perspektiv omkring rettigheter og plikter hos BPA-aktørene: - En BPA-ordning skal muliggjøre et aktivt og selvstyrt liv for funksjonshemmede uten å gå på bekostning av de ansattes rettigheter! Da øker tillit og åpenhet som fører til at assistenter blir i jobben over tid! (Larsen og Dahle, 2015) I 2015 var OptimalAssistanse arbeidsgiver for assistenter ansatt hos 52 arbeidsledere rundt om i landet. Dahle var fagansvarlig og har drevet opplæring i OptimalAssistanse siden oppstarten av firmaet i 2009, med flotte referanser!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *